PB95 4,49
PB98 4,75
ON 4,59
LPG 1,89
Serwis Zawieszony
Mateusz Pietruszka | 21 lipca 2013 18:11

Zabieramy Yeti do ojczyzny

Przy okazji składamy wizytę w muzeum Skody.

Okej, plan jest taki – jedziemy Yeti do Czech, przeznaczamy jeden dzień na zwiedzanie Pragi, a wracając do Polski wstępujemy do muzeum Skody w miejscowości Mlada Boleslav. Perfect! Wszystko dopięte na ostatni guzik. Nasze długodystansowe Yeti już przebierało nogami – tak mu się śpieszyło, żeby czwórkę pasażerów zabrać do swojej ojczyzny.

Wreszcie nastąpił dzień, kiedy auto maksymalnie zapakowane, ruszyło w kierunku Czech. Z Białegostoku dojechaliśmy do Krakowa, który jednogłośnie uznaliśmy za punkt startowy naszego stosunkowo skromnego euro-tripu. Zbyt wielu kombinacji, co do trasy, nie było. Wspólnie zadecydowaliśmy o tym, że do Pragi jedziemy przez Brno, a wracamy już przez Wrocław. Mapy Google posłusznie pokazały nam dystans podróży – prawie 1140 km. Dystans w zasadzie nieduży – w końcu zostanie podzielony na dwie prawie równe części. Jednym z priorytetów podczas wybierania trasy, były autostrady. Tak się złożyło, że jechaliśmy nimi (lub ekspresówkami) praktycznie cały czas.

Czy to oznaczało super komfortowe warunki? Owszem, po stronie polskiej trudno było cokolwiek zarzucić – no, może nie chcielibyśmy na drodze spotykać bramek poboru opłat. Gdy jednak wjechaliśmy do Czech, okazało się, że tamtejsze autostrady są zbudowane (najprawdopodobniej – specem w tej kwestii nie jestem) z betonu. Efekt? Mój Boże, jak głośna jest taka nawierzchnia! W Polsce też korzystamy z takiego materiału, ale na szczęście nie na aż tak dużą skalę. Samą drogę do Pragi uznaję zatem za niezbyt przyjemną. Ciągle krzyczymy, że w naszym kraju jest źle – polecam wybrać się do sąsiadów. Tam wcale nie jest tak kolorowo.

Do Pragi dotarliśmy, miasto zwiedziliśmy. Wrażenia? Cóż, chyba nas nie urzekło. Miałem w myślach Bratysławę, która była o wiele czystsza i bardziej zadbana niż Praga. Mimo to jednak, stolicę Czech warto odwiedzić. Jest tam kilka zabytków, które robią spore wrażenie. Gdy dostaliśmy się na Hradczany, mogliśmy patrzeć na Pragę z góry. Stamtąd było widać wieżę Eiffla. Oczywiście nie oryginał, a jedynie jej kopię.

Dosyć historii. Pragę odwiedziliśmy w sumie przypadkiem – głównym celem w Czechach była Mlada Boleslav. Yeti nie pojechało więc do swojego rodzinnego miasta. Nasze auto zostało bowiem wyprodukowane w Kvasinach. Tam jednak nie ma muzeum marki. Znajduje się ono właśnie w Mlada Boleslav. To tak naprawdę miasto Skody. Około 80% jego populacji pracuje właśnie tam. Już na samym wjeździe widać budynki Skoda Parts, a za chwilę przeogromną fabrykę. Kompleks robi ogromne wrażenie. Zdjęć niestety robić mu nie można, ponieważ fabryka ta ma znaczenie strategiczne – tak nas poinformowano.

W nawigację wklepaliśmy dane muzeum Skody pobrane wprost ze strony internetowej. I tutaj jest pewien element komiczny. Otóż system zamontowany w naszym Yeti… nie mógł znaleźć tego adresu. Drogę – owszem. Numeru już niekoniecznie. Na szczęście nie musieliśmy zbytnio kluczyć. Minęliśmy wjazd do fabryki, a za kilkaset metrów naszym oczom ukazał się budynek z dużym napisem Skoda Muzeum.

Całość wygląda bardzo świeżo i w rzeczywistości taka jest. Budynek odremontowano bowiem w 2012 roku. W wejściu przywitał nas zapach farby płynący z wykańczanych jeszcze pomieszczeń. Minęliśmy automatyczne drzwi i już mieliśmy iść oglądać samochody… Nie doczytaliśmy jednak, że najpierw trzeba za to zapłacić – nawet nie korzystając z usług przewodnika. Ceny wcale nie są wysokie. Uczniowie czy studenci mogą nabyć bilety ulgowe za 35 koron (około 6 zł), a dorośli płacą pełną stawkę, tzn. 70 koron (około 12 zł). Muzeum odwiedziliśmy niestety w sobotę – nie mieliśmy zatem szans na załapanie się na wycieczkę po pobliskiej fabryce. Bardzo żałowaliśmy, ale cóż poradzić.

Ogromny sukces, który obserwujemy dzisiaj, zaczął się tak naprawdę od… rowerów. Współtwórcy Skody, Vaclav Laurin i Vaclav Klement, w swojej początkowej działalności zajmowali się projektowaniem jednośladów. Później ewoluowało to i zamiast tylko siły nóg, do napędu zaczęto używać silników, tworząc coś na kształt motocykli. Od dzisiejszych ścigaczy różniły się praktycznie wszystkim. Siodełka oraz większość innych elementów pochodziła od rowerów. Wszystko było tylko jakby grubsze – rama, opony czy kierownica. 

Najbliższa nam historia aut zaczęła się w 1901 roku, kiedy to Laurin i Klement zbudowali pierwszy automobil pod nazwą… Laurin & Klement. 24 lata później, w ciężkich dla nich chwilach spowodowanych pożarem, zostali przejęci przez Skoda Works. Koncern ten był znany głównie z produkcji militarnej oraz współpracy z Hispano-Suiza, której efektem były samochody. To jednak 1930 rok był momentem, kiedy dokonano podziału, w wyniku którego powstała Skoda zajmująca się tylko i wyłącznie budową oraz sprzedawaniem nowych aut.

I tak oto dochodzimy do części ekspozycji muzeum, którą stanowią samochody. Możemy tam znaleźć bardzo ciekawe eksponaty. Nie są one może aż tak wartościowe i zapierające dech w piersiach jak Lamborghini czy Ferrari, ale też potrafią zaskoczyć. Otoczone białymi ścianami stały modele najstarsze oraz te nowsze. Wszystko jest tam dokładnie opisane, a jeśli dla kogoś to za mało, zawsze może skorzystać z ekranów dotykowych stojących obok. Można na nich wyświetlić szczegółowe informacje oraz obejrzeć krótkie filmy.

Pierwsze, duże szklane gabloty przedstawiały Skodę raczej z perspektywy jej współtwórców – Vaclava Laurina oraz Vaclava Klementa (nie byli oni założycielami). Znaleźliśmy tam przeróżne rękopisy, pierwsze szkice, późniejsze już bardziej zaawansowane projekty czy zdjęcia. Wszystkiemu towarzyszyły różne trofea sportowe oraz inne przedmioty z tym związane.

Właśnie, sport, a konkretniej rajdy. Również to zostało ujęte w ekspozycji znajdującej się w muzeum. Umieszczono tam trzy rajdówki. Obok siebie postawiono Fabię WRC oraz 130 LR TYP 745. Mała ciekawostka - staruszka z 1984 roku dało się rozpędzić do zawrotnej prędkości nawet 220 km/h. To wynik o 2 km/h lepszy niż stojącej obok Fabii z 2003. Trzecim autem była Octavia WRC, której zdjęcia niestety nie mamy – na samym dole przeczytacie dlaczego.

Jednymi z najistotniejszych modeli znajdujących się bielutkiej hali, były bez wątpienia Octavia oraz Superb. Obydwa te auta zachowały swój charakter. Pierwsze dumnie prężyło się jako kombi, a drugie... było po prostu ogromne. Obecnie Superba znamy jako naprawdę sporych rozmiarów auto, gdzie w środku jest bardzo dużo miejsca. Tak samo było w najstarszej generacji. Samochód był gigantycznych wręcz rozmiarów. To prawdziwe monstrum, które idealnie pasowałoby do starych, gangsterskich filmów.

Z samochodów nowszych znajdujących się w muzeum trzeba wymienić Felicię oraz Favorit. Przed nimi wystawiono jednak coś o wiele ciekawszego. Chodzi tutaj o koncept o nazwie VisionD, zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku. Teraz dobrze wiemy już, że był to przedsmak Rapida, a konkretniej jego wersji Spaceback.

Aby pokazać odwiedzającym jak najwięcej aut na ograniczonej powierzchni, zdecydowano się na zbudowanie specjalnego rusztowania. Umieszczono na nim kilkanaście różnych modeli. Wśród nich znalazły się te sygnowane jeszcze marką Laurin & Klement – Typ SO/200 z 1921 czy Typ MF Hasicsky Vuz z 1919 roku. Jednym z najciekawszych egzemplarzy był jednak 110 Super Sport Ferat Typ 724 z 1971. Pod maską znajdował się silnik o pojemności zaledwie 1107 ccm i mocy 73 KM. Wygląd jednak był niesamowity. To coś zupełnie odmiennego. Skoda kojarzy nam się raczej z rozsądkiem, a tu proszę. W przeszłości zbudowano taki irracjonalny model. Niestety zdjęcie musieliśmy pożyczyć od Skody, bo… z resztą przeczytacie na końcu.

Oprócz ekspozycji pięknie utrzymanych aut, w hali obok znajdowały się egzemplarze bardzo stare, niezadbane i w stanie takim, w jakim ich właściciele chyba je zostawili. Cel? Nie mam zielonego pojęcia. Dookoła nich na półkach leżały przeróżne części, a gdy się je minęło, można było udać się do niewielkiego kina, w którym puszczany jest film przedstawiający fabrykę Skody oraz to, jak buduje się tam samochody.

Tak więc czas podsumować odwiedziny w  muzeum w Mladzie Boleslav. Na pewno warto tam przyjechać. Jeśli mieszkacie niedaleko granicy z Czechami, powinniście się wybrać w choćby któryś weekend. Jeśli jednak macie większy kawałek do przejechania, przyjmijcie naszą taktykę – zatrzymajcie się w Pradze, pozwiedzajcie, a wracając zajeźdźcie do muzeum. To praktycznie po drodze, jeśli jedziemy w kierunku Wrocławia. Nie będziecie zawiedzeni.

Ten wyjazd był też sporym sprawdzianem dla naszego długodystansowego Yeti. Jak się sprawdziło? Bardzo dobrze. Niezbyt duży bagażnik miał wystarczającą pojemność do przewiezienia bagaży czterech osób, a pasażerowie nie narzekali zbytnio na komfort – fotele okazały się naprawdę wygodne. Wyjątkiem była jazda po wspomnianych betonowych autostradach. Wtedy wyszło na jaw niezbyt dobre wyciszenie kabiny. Będąc kierowcą odczułem też jeszcze jeden minus – pamiętajcie, kupując nowe auto, zawsze zamawiajcie tempomat.

Wracając do tematu zdjęć, które miało uzupełnić krótkie wideo. Dlaczego tak się nie stało? Otóż karta pamięci nie chciała oddać niektórych plików, a część z nich uszkodziła. Właśnie dlatego Yeti stojąc pod muzeum ma trochę ucięte koła. W ramach protestu przeciwko takiej wadliwości, spalimy kartę na stosie.

praga 2.0 tdi mlada boleslav muzeum skody skoda yeti długi test yeti yeti długi dystans test długodystansowy skoda yeti 2.0 tdi

9758Komentarze

adidas zx junior 24 grudnia 2016 06:58
0 0 0
Filed under: Asics Collaboration Upcoming SneakersTags: Asics Gel Lyte V adidas zx junior http://cimorelli.com/acquisti.asp?p_id=adidas-zx-junior-756801
kevin durant 7 Orange 24 grudnia 2016 04:11
0 0 0
Big Shots: This Week's News in Photos, kevin durant 7 Orange http://lestransportsmd.com/sell.asp?p_id=kevin-durant-7-Orange
chaussure de tennis 24 grudnia 2016 02:24
0 0 0
Blanche Noir Foire de cireur liens que inter Prix rose detroit industrie de la prix d'accueil Dongnanzaobao COMMUNISTE femme pas cher femme pas cher femme pas cher homme pas cher femme pas cher femme pas cher femme pas cher homme pas cher femme pas cher femme pas cher . chaussure de tennis http://www.abcdimmobilier.com/achat-chaussure-de-tennis.html
nike lebron soldier 3 24 grudnia 2016 02:15
0 0 0
"1976 Apple-1 Computer Sells for Record $905,000 at NYC Auction", nike lebron soldier 3 http://spellboundsalon.net/sell.asp?p_id=nike-lebron-soldier-3
crampon predator 23 grudnia 2016 04:08
0 0 0
s homme pas cher s comme La mode, crsquo Blancheest pour les femme pas cher sraquo Blanche Ce jean me moule tropraquo Blanche Cette coupe ajustee a lrsquo Blancheair effemineeraquo Blanche et jrsquo Blancheen passeSi vous faites appe crampon predator http://www.broceliande-immobilier.com/achat-crampon-predator.html
kd 8 cheap 23 grudnia 2016 01:03
0 0 0
Kosovo Becomes 205th Country to Join the Olympics, kd 8 cheap http://chassahowitzka.net/sell.asp?id=kd-8-cheap
black hyperdunks 2014 23 grudnia 2016 01:03
0 0 0
"Report: U.S. Will Release Jonathan Pollard, Convicted Israeli Spy", black hyperdunks 2014 http://chassahowitzka.net/sell.asp?id=black-hyperdunks-2014
kobe 3 shoes 23 grudnia 2016 01:01
0 0 0
"A Pill Could Help Alcoholics, and Let Them Drink in Moderation", kobe 3 shoes http://chassahowitzka.net/sell.asp?id=kobe-3-shoes
stan smith chaussures femme 23 grudnia 2016 00:43
0 0 0
n !.Cette fois Prix rose ci, c'est dans l'univers des montres que a se passe.Glashütte a ainsi devoile un modele aux accents nostalgiques, le Chronographe carre Senator stan smith chaussures femme http://www.broceliande-immobilier.com/achat-stan-smith-chaussures-femme.html
Adidas D Rose 6 Deepblue 23 grudnia 2016 00:27
0 0 0
Atlanta a cru au hold Prix rose upMais comme beaucoup d Noirrsquo Blancheautres franchises, les Hawks vont s Noirrsquo Blancheepuiser a courir apres le score. Adidas D Rose 6 Deepblue http://www.agence-quiberon.com/achat-Adidas-D-Rose-6-Deepblue.html
air jordan pas chere 23 grudnia 2016 00:27
0 0 0
Vous vous en voulez certainement drsquo deavoir fait souffrir la femme pas cher qui a fait battre votre cur et avez du mal a tourner la page, crsquo deest pourtant la seule solution envisageable si vous ne voulez pas gacher votre temps. air jordan pas chere http://www.agence-quiberon.com/achat-air-jordan-pas-chere.html
adidas pas cher enfant 23 grudnia 2016 00:26
0 0 0
Ce supporter de Santos est mort alors qursquoun autre de femme pas cher homme pas cher ans a ete grievement blesse. adidas pas cher enfant http://www.agence-quiberon.com/achat-adidas-pas-cher-enfant.html
yeezy air 22 grudnia 2016 20:30
0 0 0
ures (Cap Prix rose toe), de modele d'aile (en bout d'aile), sculptees (brogue) et des Ba Moluo (Balmoral) sont messieurs succes de choix et a ete a travailler comme une robe de classiques des homme pas cher s se poursuit aujourd'hui. yeezy air http://www.broceliande-immobilier.com/achat-yeezy-air.html
Adidas Messi 15.3 Enfant 22 grudnia 2016 20:30
0 0 0
ublieacute de ndash de, Tony Parker ajoute une nouvelle corde agrave de son arc, avec une premiegrave dere ligne de precirc det Prix rose agrave de Prix rose porter.Le basketteur franccedil deais a annoncea Adidas Messi 15.3 Enfant http://www.broceliande-immobilier.com/achat-Adidas-Messi-15.3-Enfant.html
adidas yeezy 350 prix 22 grudnia 2016 20:29
0 0 0
Textile Industry Association estime que femme pas cher shop stores de la proportion de haute, 'environ basket homme pas cher pour cent est acceptable. adidas yeezy 350 prix http://www.broceliande-immobilier.com/achat-adidas-yeezy-350-prix.html
Poprzednia Następna 1 2 3