Czym jest odma olejowa i jakie są objawy zapchanej odmy olejowej?
Każdy kierowca doskonale wie, że o posiadany samochód trzeba odpowiednio dbać. Szczególnie dużą troską trzeba obdarzyć silnik, który jest sercem każdego auta. Składa się on z wielu systemów i układów, które odpowiadają za liczne funkcje. Jedną z rzeczy wartych uwagi jest z pewnością odma olejowa. Czym ona jest i jakie są objawy jej zapchania?
Spis treści:
Czym jest odma olejowa?
Jeśli chce się w pełni zrozumieć, jakie objawy daje zapchana odma olejowa, najpierw trzeba zdać sobie dokładnie sprawę z tego, czym jest konkretnie ten element i jakie są jego funkcje.
Odma olejowa to specjalny przewód, który odpowiada za to, aby odpowietrzać skrzynię korbową, a tym samym kierować gazy do cylindrów. Wbrew pozorom ten niepozorny element jest kluczowy do poprawnego działania całej jednostki napędowej. Z jakiego powodu? Jakie są objawy zapchanej odmy?
Najczęstsze objawy zapchanej odmy olejowej
Zapchana odma olejowa to bezpośrednia droga do tego, aby silnik przestał działać w prawidłowy sposób. Objawia się to przede wszystkim gromadzącą się wewnątrz skrzyni korbowej gęstą, bardzo lepką mazią, która zatykać będzie stopniowo cały układ. Oznaczać to będzie bardzo szybkie uszkodzenie uszczelek, a tym samym ubytek oleju z układu, co rzecz jasna w krótkim czasie doprowadzić może do zatarcia silnika.
Innego typu bardzo często spotykanym objawem zatkanej odmy, jest unoszenie się bagnetu oleju w wyniku zbyt wysokiego ciśnienia. Często ma miejsce również odgłos syknięcia w chwili odkręcenia korka wlewu oleju.
Jak skutecznie dbać o odmę olejkową?
Zapchana odma olejowa to spory problem dla kierowcy, ponieważ w przypadku zaniedbania tego elementu i dalszego eksploatowania auta pomimo ewidentnych sygnałów ostrzegawczych, można doprowadzić nawet do całkowitego zniszczenia silnika, a w najlepszym wypadku do jego drogiego remontu. Nic więcej dziwnego, że tak wiele osób zastanawia się nad tym, jak nie dopuścić do zapchania się odmy olejowej.
Przede wszystkim pamiętać trzeba o tym, aby regularnie, co około 10k kilometrów zmieniać w silniku olej. Co więcej, nie należy zwlekać z wizytą u mechanika po wystąpieniu niepokojących objawów w działaniu jednostki. Ważne jest to, aby problem usunąć możliwie jak najszybciej, gdy tylko się on pojawi.