ile czynnika do klimatyzacji ?
Na rynku jest nadal wiele samochodów, które wyposażone są w klimatyzację przystosowaną pierwotnie do czynnika chłodniczego R12. W 2001 roku oficjalnie zakończono stosować czynnik r12 w systemie klimatyzacji samochodowych. Od tego roku układ napełniony czynnikiem R12 zaczęły podlegać obowiązkowym modyfikacjom w ramach przeglądu bądź naprawy.
Spis treści:
Czynnik do klimatyzacji
W przeciągu ostatnich lat obsługa klimatyzacji znacząco podrożała – pierw pojawił się nowy, wymagany w nowszych modelach czynnik R1234yf, który kosztuje kilkanaście razy więcej od używanego dotychczas czynnika R134a. Użytkownicy samochodów zaczęli stopniowo kombinować z przezbrajaniem nowszych klimatyzacji ze starszym i tańszym czynnikiem. Od kilku lat jednak i ten starszy czynnik zaczął znacząco drożeć, bowiem UE zaczęła bardzo mocno reglamentować import tego czynniku. Tańsze czynniki w niższych cenach można kupić, lecz tylko z przemytu, bądź z mieszani gazów o bliżej nieokreślonym składzie – nie wiadomo jak będą wpływać na trwałość układu.
Ile czynnika do klimatyzacji?
Jeżeli klimatyzacja w aucie działała, to oznaczać będzie, że czynnik znajdował się w aucie. Mogło go być mało – dużo mniej, niż zalecał producent – ale z pewnością nie brakowało całego wsadu. Jeśli mowa o przeglądzie klimatyzacji, czynnik pierw odsysany jest z układu, filtrowany, odwadniany, a następnie oddzielany od oleju w urządzenia do obsługiwania klimatyzacji, a kolejno z nowym olejem wpuszczany znowu do układu – jeżeli jest potrzeba to uzupełnia się brakującą ilość czynnika. Jeśli natomiast gaz został wpuszczony na przykład przez niewłaściwe podłączenie przewodów maszyny, to będzie oznaczało winę warsztatu i to zakład powinien zająć się pokryciem kosztów nowego czynnika do klimatyzacji.
Ilość czynnika klimatyzacji
Ze względu na coraz większe ceny czynników z legalnych źródeł, bardzo często klimatyzacje napełniano są gazem pochodzącym z przemytu, o wątpliwej jakości lub autorską mieszaniną gazu, na przykład gazu do zapalniczek, propanem-butanem bądź innymi. Obecnie warsztaty częściej zaczynają stosować analizatory gazu. Często po dobijaniu układu samym czynnikiem okazuje się, iż ciśnienie jest za niskie. Jest tak dlatego, ponieważ w układzie powinna być mieszanina czynnika oraz oleju smarującego w stosownych proporcjach. Jeśli uzupełnimy sam gaz to możemy ją zaburzyć, a finalnie zakończy się to zatarciem kompresora.
Gdzie najlepiej sprawdzić ilość czynnika klimatyzacji ?
Najlepiej sprawdzić to TUTAJ. Wystarczy że w wyszukiwarce podasz dane swojego samochodu takiej jak markę oraz model po czym powinny Ci sie wyświetlić infomracje na temat Twojej klimatyzacji.