Czym różni się podstawowa i okręgowa stacja kontroli pojazdów
Każdy kto jest kierowcą i posiada własny samochód przynajmniej raz w roku odwiedza miejsce jakim jest okręgowa stacja kontroli pojazdów przy okazji badania technicznego. Ważne badanie techniczne jest warunkiem koniecznym do dopuszczenia pojazdu do poruszania się po drogach. To drugi obok ważnego OC obowiązek każdego kierowcy. Termin takiego badania jest ściśle określony w dowodzie rejestracyjnym. Pod żadnym pozorem nie wolno go przekroczyć. Brak aktualnego badania może się skończyć mandatem od policji w razie kontroli oraz zabraniem dowodu rejestracyjnego. Na badanie techniczne kierowca może zostać też skierowany pomimo odległego terminu gdy funkcjonariusze będą mieli wątpliwości odnośnie stanu technicznego.
Spis treści:
Podstawowa stacja kontroli pojazdów
Którą stację powinniśmy wybrać? Kierowców posiadających samochody do 3,5 tony obsługuje podstawowa stacja kontroli pojazdów. Obsługują one samochody osobowe, motocykle, przyczepy, auta dostawcze. W tego rodzaju stacji można bez problemu wykonać okresowa badania techniczne.
Okręgowa i wojewódzka stacja kontroli
Inne rodzaje stacji kontrolujących stany techniczne pojazdów to okręgowa stacja kontroli oraz wojewódzka stacja kontroli pojazdów. W tych warsztatach dokonuje się oceny technicznej samochodów o masie przekraczającej 3,5 tony, a także samochodów ciężarowych. Wykonuje się tam badania techniczne podstawowe, okresowe oraz badania samochodów, które są po kolizjach.
Jak wygląda kontrola pojazdu i jakie elementy się na niej sprawdza
Aby przejść kontrolę techniczną samochód musi być być przede wszystkim sprawny technicznie. Na kontroli sprawdza się między innymi hamulce, oświetlenie oraz poziom spalin. Kontrolerzy zaglądają pod maskę samochodu oraz dokładnie oglądają podwozie pod kątem wycieków i korozji. Poza stanem technicznym każdy kierowca powinien zadbać, by samochód był wyposażony w gaśnicę z ważnym przeglądem, trójkąt ostrzegawczy oraz koło zapasowe.
Podczas kontroli sprawdzany jest też przebieg pojazdu, który za każdym razem wpisywany jest do oficjalnego rejestru, co ma za zadanie wyeliminować popularny kiedyś problem przekręcania liczników w samochodach osobowych.