Pedały w samochodzie – układ pedałów w aucie
Każdy kierowca zapytany o to, jak podczas jazdy naciska pedały w samochodzie, prawdopodobnie nie będzie w stanie odpowiedzieć. Czynność ta jest automatyczna i nikt o niej nie myśli w trakcie prowadzenia pojazdu. Zanim jednak osiągnie się ten poziom, należy najpierw przyswoić podstawy. Układ pedałów w samochodzie jest intuicyjny i łatwy do opanowania.
Spis treści:
Przyspieszanie, czyli korzystanie z pedału gazu
W większości przypadków są trzy pedały w aucie sprzęgło, hamulec i przyspieszenia. Dla kierowców ten trzeci jest najważniejszy, gdyż korzystając z niego, możemy kontynuować jazdę. Pedał gazu naciskamy prawą stopą. By przyspieszenie było płynne, pięta prawej stopy powinna być oparta o podłogę. Pozwoli to lepiej kontrolować ruch stopy. Jeżeli pojazd nie jest wyposażony w tempomat, to prawa stopa będzie kontrolować gaz przez cały czas jazdy. Jedynym momentem, kiedy stopa opuszcza ten pedał to chwila, gdy rozpoczyna się hamowanie, gdyż wtedy prawa stopa wciska hamulec.
Środkowy pedał, czyli hamulec
Jeżeli występuje potrzeba zatrzymania pojazdu, korzystamy ze środkowego pedału, czyli hamulca. Korzystanie z niego powinno być dostosowane do sytuacji. Hamowanie awaryjne polega na wciśnięciu hamulca do końca, aż pojazd się zatrzyma. W czasie hamowania awaryjnego nie należy wciskać sprzęgła, gdyż można stracić panowanie nad pojazdem. Standardowe hamowanie polega na sukcesywnym hamowaniu, obserwując zachowanie pojazdu. Normalne hamowanie powinno być tak przeprowadzone by nie było odczuwalne szarpanie pojazdu. Hamowanie powinno być płynne i nie powinno być zaskoczeniem dla innych użytkowników drogi.
Po lewej stronie sprzęgło samochodowe
Ostatnim omawianym pedałem jest sprzęgło. Występuje on w samochodach z manualną skrzynią biegów. Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów mają tylko pedał przyspieszania i hamulec. Ze sprzęgła korzysta się w czasie zmiany biegów. Bardzo często kierowcy trzymają lewą stopę nad pedałem i delikatnie go naciskają. Jest to jazda na pół sprzęgle bardzo szkodliwa dla skrzyni biegów. Po wykonanej zmianie biegów stopę należy zdjąć ze sprzęgła i najlepiej oprzeć ja na podnóżku. Jest to płaska część po lewej stronie od pedałów. W większości samochodów to miejsce jest oznaczone nakładką z gumy lub tworzywa sztucznego.