Automatyczna skrzynia biegów – oznaczenia biegów
Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie motoryzacyjne, które cieszy się coraz większą popularnością i zainteresowaniem klientów. Wynika to przede wszystkim z wysokiego komfortu użytkowania oraz płynności jazdy. Ponadto, nowoczesne skrzynie biegów cechuje niska awaryjność i trwałość.
Spis treści:
Automatyczna skrzynia biegów – zalety
Automatyczna skrzynia biegów samoczynnie zmienia biegi w zależności od bieżącego obciążenia silnika samochodu. Dzięki temu kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu, a jazda przebywa bardzo płynnie. Ponadto, system kontroli skrzyni optymalizuje jej przełożenie w zależności między innymi od wysokości obrotów. Pozwala to na bardziej ekonomiczną jazdę oraz mniejsze zużycie silnika, które przedłuża jego żywotność.
Automatyczna skrzynia biegów oznaczenia
Dla kierowców, którzy do tej pory korzystali jedynie z samochodów wyposażonych w tradycyjną skrzynię biegów, „przestawienie się” na tak zwany automat może być zwłaszcza na początku dość kłopotliwe. Problem sprawiają między innymi oznaczenia skrzyni automatycznej. Typowa automatyczna skrzynia biegów wyposażona jest w dźwignię, za pomocą której wybiera się odpowiedni tryb pracy.
Parking – P
Jest to pozycja, w której należy uruchamiać i gasić silnik. Wówczas dochodzi do uruchomienia mechanicznej blokady kół. Przed użyciem tego przełożenia należy wcisnąć hamulec główny i ręczny tak, aby koła nie mogły się toczyć.
Neutral – N
Jest to przełożenie, które zbliżone jest do wymienionego powyżej, jednak nie dochodzi w nim do mechanicznej blokady kół. W związku z tym, może być ono wykorzystywane na przykład podczas uruchamiania i wyłączania silnika, a także w trakcie konieczności holowania auta.
Reverse – R
Jest to bieg wsteczny, który może być uruchomiony jedynie na postoju podczas gdy wciśnięty jest hamulec główny.
Drive – D
Jest to przełożenie, które wykorzystywane jest podczas jazdy w przód.
1, 2, 3, L, S
Pozycje 1, 2, 3, L, S to przełożenia, podczas których uruchamiane są specjalne tryby jazdy. W przełożeniu 1 blokowany jest bieg 1, a pozycja ta może być wykorzystywana na przykład podczas wyjazdu z piaszczystego terenu lub w przypadku zakopania się w śniegu. Podczas przełożenia 2 można stosować zarówno pierwszy, jak i drugi bieg, który może być wykorzystywany w czasie holowania ciężkich przyczep czy też w przypadku jazdy po stromych zjazdach i podjazdach. Skrzynia może również pracować w trybie sportowym (S). W tym przełożeniu działa ona bardziej agresywnie i później zmienia biegi.
Winter – W
Przełożenie W polecane jest podczas jazdy na śliskich, oblodzonych lub ośnieżonych nawierzchniach. Tego trybu zimowego nie należy używać w innych niż wymienione warunkach.
Hold
Jest to przycisk, który służy do blokowania danego przełożenia.
Shift Lock
Opcja Shift Lock stosowana jest na przykład w przypadku braku możliwości wciśnięcia hamulca głównego w warunkach serwisowych.
+/- i M
Powyższe tryby umożliwiają ręczną zmianę biegów. Poszczególni producenci wprowadzają własne nazewnictwo, na przykład Opel: Easytronic czy Volvo: Geartronic.