Dlaczego w samochodzie zapala się żółta kontrolka kierownicy?
Każdy kierowca doskonale wie, że utrzymanie samochodu w dobre kondycji i formie wymaga naprawdę wiele wiedzy i doświadczenia. Często jednak na desce rozdzielczej pojawiać się mogą takie ikony, których wcześniej się nie widziało i nie wie się, jak je zinterpretować. Dobrym tego przykładem jest żółta kontrolka kierownicy. Czym ona jest i co oznacza?
Co oznacza świecąca kontrolka kierownicy?
Jak powszechnie wiadomo, auto kontrolkami sygnalizuje problemy z działaniem konkretnego swojego układu. Jak łatwo się domyślić, żółta kontrolka kierownicy musi mieć coś wspólnego z tym, jak się autem kieruje. A konkretnie mówiąc, z poprawnym działaniem układu wspomagania samochodu.
Wspomaganie w nowoczesnych autach jest nie tylko niezwykle komfortowe, lecz przede wszystkim wpływające na bezpieczeństwo prowadzenia się auta. Warto więc wiedzieć, jakie mogą być przyczyny zapalenia się kontrolki tego układu.
Co może być przyczyną zapalenia się tej kontrolki?
W chwili, gdy zapali się kontrolka wspomagania kierownicy, najczęściej kierowca utraci w ogóle wspomaganie. Jest to jednoznaczny sygnał, że z tym układem coś się dzieje niedobrego. Co jednak konkretnie się może dziać? Jakie są najpopularniejsze awarie wspomagania, które mogą spowodować zasygnalizowanie tego odpowiednią kontrolką?
Zdecydowanie najczęściej występującą awarią układu wspomagania w samochodach, jest nieprawidłowa praca pompy wspomagania. Żeby mogło ono działać, w układzie pod odpowiednim ciśnieniem krąży płyn wspomagania. Gdy pompa przestanie go tłoczyć, siłą rzeczy wspomaganie nie zadziała.
Innego typu często występującą awarią tego systemu jest wyciek płynu wspomagania. Jest to najczęściej efekt nieprawidłowo działającej pompy, lecz również nieszczelności w układzie. Gdy płynu w układzie brakuje, często dochodzi do przerywanej pracy wspomagania, co może być naprawdę bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, gdy np. podczas pokonywania zakrętu nagle wspomaganie przestanie działać.
W nowoczesnych samochodach często ma miejsce również awaria elektroniki sterującej wspomaganiem. Często odpowiedzialny jest za to uszkodzony czujnik, lub też przerwana wiązka przewodów.