Czym jest indeks prędkości opony?
Opony mają ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróżowania samochodem. Dlatego też przy ich wyborze należy mieć na względzie kilka niezwykle istotnych parametrów. Jednym z nich, który jest dość istotny i niestety dość często pomijany jest indeks prędkości opony. Jest to wartość informująca o tym, z jaką bezpieczną prędkością na takim ogumieniu można się poruszać samochodem.
Indeks prędkości opon – czym jest?
Indeks prędkości jest maksymalną wartością, określającą prędkość, z jaką pojazd może się poruszać bezpiecznie na danej oponie. Taka wartość wyrażona jest w km/h. Nie jest to wartość przypadkowa. Aby została odpowiednio określona, producent na drodze testów laboratoryjnych przeprowadza szereg eksperymentów imitujących pracę i zużycie opony w warunkach drogowych. Przy określonych prędkościach sprawdzana jest jej wytrzymałość, uznawana za indeks prędkości dla danego typu ogumienia.
Wartość określająca indeks prędkości opony znajduje się na jej boku i jest ostatnią (tuż przed nią znajduje się indeks nośności opony) wartością wyrażoną w zapisie literowym.
Indeks prędkości opony a maksymalna dopuszczalna prędkość jazdy dla ogumienia
Jak już wiadomo, indeks prędkości opony określa maksymalną prędkość, z jaką samochód posiadający dane ogumienie może poruszać się po drogach. Jest to wartość wyrażona symbolem literowym, za w którym kryje się wartość wyrażona w km/h:
- symbol Q to prędkość maksymalna 160 km/h,
- R odpowiada prędkości 170 km/h,
- symbol S wiąże się z maksymalną wartością jazdy wynoszącą 180 km/h,
- opony o oznaczeniu T nadają się do jazdy z prędkością nieprzekraczającą 190 km/h,
- symbol U to maksymalna prędkość 200 km/h,
- H to maksymalnie 210 km/h,
- opony z oznaczeniem V nie nadają się do jazdy powyżej 240 km/h,
- ZR to zobaczenie opon, dla których dopuszczalna maksymalna prędkość jazdy wynosi 240-270 km/h,
- W – maksymalna prędkość 270 km/h,
- Y – prędkość nie może być większa niż 300 km/h.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że indeks prędkości opony jest zawsze zapisywany po indeksie nośności ze względu na to, że obie wartości są od siebie zależne. Pełny opis na oponie składa się więc z cyfry i litery. Cyfra wyraża wartość nośności, a litera jest odzwierciedleniem indeksu prędkości opony.