Jak sprawdzić poziom oleju w silniku w samochodzie ?
Prawidłowy poziom oleju w silniku jest warunkiem jego bezawaryjnej pracy. Wielu kierowców doskonale wie, że zbyt niski poziom, może doprowadzić nawet do zatarcia silnika i konieczności bardzo kosztownej i trudnej naprawy. Jaki poziom oleju w silniku należy utrzymywać i jak sprawdzać, czy rzeczywiście mieści się w normie?
Spis treści:
Poziom oleju w silniku
Kierowca ma dwie możliwości sprawdzenia, jaki jest poziom oleju w silniku. W nowoczesnych samochodach wskazuje go elektroniczny wyświetlacz. Poziom można zmierzyć także ręcznie, na bagnecie. Elektronicznym wyświetlaczem można oczywiście się sugerować, jednak nie należy do końca wierzyć w te wskazania. Błąd czujnika lub inna awaria, bowiem mogą skutkować wskazywaniem poziomu oleju, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Co kilka dni lub tygodni, co jest zależne od ilości pokonywanych kilometrów, należy mierzyć poziom oleju na bagnecie.
Bagnet i oznaczenia ułatwiające odczytanie poziomu oleju w silniku
Bagnet znajduje się w komorze silnikowej. Można go wyciągnąć, po prostu pociągając za uchwyt. Na jego końcu znajdują się oznaczenia min i max, a także przetłoczenia ułatwiające upewnienie się jaki jest poziom oleju w silniku. Po wyciągnięciu bagnetu oznaczenia są często niewidoczne, ponieważ przesłaniają je ślady oleju. Bagnet trzeba więc wyczyścić, dopiero potem zaś przystąpić do pomiaru poziomu oleju w silniku.
Jak sprawdzić poziom oleju na bagnecie – jak wykonać go prawidłowo?
Jaki powinien być poziom oleju w silniku? Nie powinien być niższy niż minimalny i nie może też być wyższy niż maksymalny, bowiem i to może być przyczyną awarii. Aby zmierzyć poziom oleju w silniku, należy postawić auto na możliwie poziomej powierzchni i poczekać do wystygnięcia silnika. Gdy ostygnie, trzeba wyciągnąć bagnet oleju, oczyścić, włożyć go ponownie, wyciągnąć jeszcze raz i spojrzeć do którego momentu zabrudził się olejem. Jeśli ślad oleju widoczny w granicach oznaczeń min. i max., poziom oleju jest prawidłowy. Oczywiście jeśli jest bardzo niski, można oleju dolać, by poziom sięgał wartości maksymalnych. Co ważne, dolewanie oleju musi być wykonywane małymi porcjami, by nie doprowadzić do zbyt wysokiego poziomu oleju. Po każdym dolaniu, należy odczekać 2-3 minuty, by dolany olej miał szanse spłynąć do miski olejowej i poziom oleju zmierzyć ponownie. Oczywiście można dolewać olej o takich samych parametrach, jak ten, który znajduje się w silniku. Niedopuszczalne jest – na przykład – mieszanie oleju mineralnego z syntetycznym czy dolewanie oleju o innej klasie lepkości.