Jakie powinno być ciśnienie w oponach samochodowych?
Każdy kierowca doskonale wie, że samochód to taka maszyna, która wymaga naprawdę wiele troski i uwagi. Często przykłada się ją do silnika, karoserii, czy też nawet do tego, czy posiada się odpowiednie na daną porę roku opony. Niestety mało kto zwraca uwagę na to, jakie ciśnienie w oponach się ma i jakie powinno ono być.
Czym grozi nieprawidłowe ciśnienie w oponach?
Zanim jednak przejdziemy do tego, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie, najpierw warto się zastanowić nad tym, czym grozi nieprawidłowa ilość powietrza w kołach. Z jakiego powodu trzeba do wartości ciśnienia przykładać odpowiednio dużą troskę?
Na samym początku zwrócić tu trzeba uwagę na to, że zbyt mała ilość powietrza może wpływać na znaczne zwiększenie zużycia paliwa, ponieważ auto stawiać będzie większe opory podczas jazdy. Po drugie i być może najważniejsze, auto nie będzie prowadziło się zbyt dobrze, co może wpływać na bezpieczeństwo poruszania się takim pojazdem. Co więcej, znacznie wydłuży się także droga hamowania.
Z drugiej strony zbyt wysokie ciśnienie to bardzo duże naprężenie wewnątrz opony, a to może przekładać się na szybsze jej zniszczenie, co rzecz jasna podczas szybkiej jazdy autem może być nawet śmiertelnie niebezpieczne.
Jakie powinno być ciśnienie w kołach?
2,2 bara – 2,3 bara – prawidłowe ciśnienie w oponach
Jak zatem widać to, ile powietrza w oponach się znajduje, jest krytycznie wręcz ważne dla bezpieczeństwa poruszania się danym samochodem. Warto więc wiedzieć, ile powinno się mieć powietrza w oponach, czyli jakie powinno być jego ciśnienie. Jak to więc przedstawia się w szczegółach?
Jeśli poruszamy się klasycznym samochodem osobowym, to najczęściej ciśnienie w jego oponach powinno trzymać się wartości mniej więcej 2,2 bara. Jest to wartość, którą najczęściej polecają zarówno producenci opon, podając ją na samej oponie, jak i producenci samochodów, którzy podają ją na tabliczce znamionowej auta. Oczywiście jeśli zmaleje ona do wartości 2 barów, czy też nieznacznie wzrośnie, to jeszcze nic złego nie powinno się wydarzyć. Nie należy jednak znacznie odbiegać od tej idealnej dla opony wartości ciśnienia.