Czy można założyć opony o większym profilu ?
Wybór odpowiedniego ogumienia to bardzo ważna decyzja, która musi być podjęta przez każdego kierowcę. Na rynku znaleźć można bardzo wiele opon o różnym profilu, przez co wybór nie jest wcale taki prosty jak mogłoby się zdawać. W celu zagwarantowania wyższej stabilności zachowania na drodze, ogumienie produkowane było coraz szerzej i coraz niżej – dlatego wskaźnik spadł do 70, 60, a nawet do 45.
Spis treści:
Co to jest profil opony?
Niski profil opon bardzo zyskał na popularności najbardziej przez właściwości jezdne. Niższa opona przekładać się będzie przede wszystkim na mniejsze wychylenia nadwozia w czasie jazdy podczas zakrętu. Wyższy profil opon będzie przekładać się na krótszą drogę hamowania na suchej powierzchni, a także pozwoli konstruktorom wyposażyć samochód w silnik, który gwarantować będzie większą prędkość maksymalną. Niestety wyższy profil posiada pewne wady.
Zalety opon o wyższym profilu
Sporą zaletą opon o wysokim profilu jest przede wszystkim wysoki poziom komfortu. Większe ściany boczne o wiele lepiej będą tłumić nierówności napotkane przez koła pojazdu na drodze. Warto dodać, że duże ściany boczne będą powodować to, iż felgi bez większej szkody będą mogły wspiąć się na wyższe krawężniki w mieście. Dodatkowo wysokie profile opon to również dużo większa odporność na efekt aquaplaningu.
Czy można założyć opony o większym profilu?
Zdecydowanie można założyć opony o większym profilu, trzeba jednak pamiętać o tym, by było to uzasadnione realnymi potrzebami eksploatacyjnymi danego kierowcy. Nad takim rozwiązaniem warto pomyśleć zwłaszcza w czasie kupowania opon zimowych. O Wyższym profilu warto pomyśleć także wtedy, gdy nieduże auto jest eksploatowane głównie w mieście. Wyższe opony będą amortyzować część przeciążeń, które wynikają m.in. z przejazdu dziurawymi ulicami. Dodatkowo chronić będą felgę aluminiową w czasie wjeżdżania na wyższe krawężniki. Dodatkowo duże profile opon to także świetne właściwości jezdne na luźniejszych nawierzchniach, w tym także w śniegu. Rozwiązanie posiada dwie wady. Po pierwsze wysokie opony nie nadawać się będą do sportowej jazdy. Po drugie prezentują się znacznie gorzej od niskoprofilowych opon. Niewątpliwie opony o wyższym profilu są obecnie coraz bardziej popularne.