Po co wykonywana jest regulacja luzów zaworowych?
Odpowiedni luz zaworowy jest potrzebny, żeby silnik mógł funkcjonować prawidłowo. Należy pamiętać, że nie może być za duży, ponieważ nie będzie to wpływać dobrze na pracę silnika.
Spis treści:
Czym jest regulacja luzów zaworowych?
Regulacja luzów zaworowych nie jest wymagana w samochodach, które są obecnie produkowane. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że cały czas pojawiają się konstrukcje, w których okresowe sprawdzanie luzów jest potrzebne. Regulacja zaworów powinna być przede wszystkim wykonywana w pojazdach kilkunastoletnich. Poszczególne elementy silnika są wykonane z materiałów, które regularnie się zużywają oraz cechują się rozszerzalnością cieplną. Trzeba też pamiętać o odpowiedniej wartości luzu zaworowego. Zbyt mały lub zbyt duży luz będzie niekorzystnie oddziaływał na pracę silnika oraz jego trwałość. Szybsze zużycie zaworów oraz metaliczny hałas to najczęstsze objawy zbyt dużego luzu zaworowego.
Regulacja luzu zaworowego jest ważna dla żywotności uszczelki głowicy cylindrów. Gdy zawory nie są prawidłowo wyregulowane, nie będą mogły się prawidłowo zamknąć ze względu na brak kompresji, a ciepło jest przenoszone z komory spalania do chłodziwa.
Luz zaworowy jest ważnym czynnikiem wpływającym na wydajność silnika. Odnosi się do luzu między trzonkiem zaworu a jego gniazdem w głowicy cylindrów silnika.
Prawidłowo ustawiony zapewnia wystarczającą ilość miejsca na uszczelnienie uszczelki względem każdej głowicy zaworu i zapewnia odpowiedni przepływ powietrza obok niej. Ponadto duże luzy zaworowe mogą prowadzić do przegrzania lub problemów z niedoborem oleju w silniku.
Jak ją wykonać?
Nie można też dopuścić do tego, żeby luz zaworowy był za mały, ponieważ może to skutkować spadkiem ciśnienia w komorze spalania oraz niepełnym zamykaniem zaworu. W takiej sytuacji zawory nie mają żadnej opcji, żeby się ochłodzić, a ich temperatura stale się zwiększa. W końcu grzybek zaworu się wypala i ulega uszkodzeniu. W starszych pojazdach bardzo ważna jest regulacja luzów zaworowych cena oscyluje w granicach 300-400 zł. Koszt zależy przede wszystkim od jednostki napędowej. Czasami wystarczające jest tylko zdjęcie pokrywy zaworów i użycie szczelinomierze do wykonania regulacji luzów zaworowych. Inne przydatne narzędzia to wkrętak oraz klucz oczkowy. Oprócz pracy mechanika trzeba zapłacić jeszcze za uszczelkę pokrywy zaworów.
Czemu służy regulacja?
Niestety w niektórych przypadkach niezbędny jest też demontaż paska rozrządu i wtedy cena jest zdecydowanie większa. Z reguły regulacja luzów jest przeprowadzana też podczas wymiany rozrządu. Niektóre pojazdy wymagają jednak regulacji znacznie wcześniej, czasami nawet po 10 tys. km. Hydrauliczne popychacze regulują zazwyczaj luzy zaworowe w samochodach. Hydraulika regulacji luzów nie jest obecnie stosowana jedynie w takich markach jak Toyota oraz Honda. W ich przypadku sprawdzanie luzów zaworowych cały czas jest wykonywane. Luzy zaworowe można ustawić korzystając z klasycznego śrubokrętu i zwykłego klucza.
Ile kosztuje regulacja luzów zaworowych ?
Koszt zależnie od warsztatu powinien oscylować w granicach od 50 do 300zł w zależności od ilości zaworów w silniku.