Wymiana oleju w skrzyni biegów DSG
Właściciele aut i kierowcy często nie zdają sobie sprawy z tego jak ważne jest wymienianie oleju w skrzyniach dwusprzęgłowych. Jest to niezwykle ważne, ponieważ mechatronika skrzyni jest bardzo narażona na zanieczyszczenia, które mogą pojawić się w skrzyni.
Spis treści:
Czemu wymiana oleju DSG jest taka ważna?
Wspomniana wyżej mechatronika to nic innego jak zespół sterowanych elektronicznie zaworów, które są bardzo precyzyjne. Jeśli jednak dostanie się do nich jakiś obiekt zanieczyszczający, zawory te mogą się zacinać. Efektem tego może być uszkodzenie sterownika, którego naprawa może być bardzo kosztowna. Tego typu uszkodzenie jest bardzo odczuwalne, ponieważ będzie czuć opór w mechanicznych częściach przekładni.
Jak często wymieniać olej do skrzyni DSG?
Jest wiele szkół określających częstotliwość wymiany oleju w przekładaniach dwusprzęgłowych. Może to być potrzebne nawet w okolicach czterdziestotysięcznego przebiegu, szczególnie w skrzyniach starszych, czyli takich gdzie znajdują się mokre sprzęgiełka. W innych modelach aut natomiast zaleca się wymianę oleju po przejechaniu sześćdziesięciu tysięcy kilometrów i ponad. Warto pamiętać o tym, aby olej wymieniać zgodnie z zaleceniami, ponieważ niekonserwowana skrzynia biegów może prowadzić do stałego uszkodzenia pojazdu.
Metody wymiany oleju w skrzyniach DSG
Wymiana oleju w skrzyni DSG może przebiegać dynamicznie lub normalnie. Jednakże w ramach tradycyjnej wymiany oleju nie jest możliwe wymienienie całego oleju, który się zużył i zalega w skrzyni biegów. Skrzynia biegów będzie więc pracowała na oleju zmieszanym, czyli oleju starym i nowym. Metoda dynamicznej wymiany oleju w skrzyni DSG to po prostu przepompowanie całego znajdującego się i zużytego oleju ze skrzyni. Odbywa się to podczas pracy silnika i jest bardzo efektywne.
Zasady wymiany oleju
Jeśli producent Twojego auta wprost nie określił, tego, czy olej należy wymieniać dynamicznie, powinieneś zadecydować o przeprowadzeniu tego procesu w sposób standardowy. Jednakże należy mieć na uwadze fakt, że taki zabieg trzeba przeprowadzać regularnie. Dzieje się tak, ponieważ przekładnia pracująca dłuższy czas na starym oleju, może szybko się uszkodzić, a sama wymiana oleju może być utrudniona i bardzo ryzykowna. Nieregularna wymiana oleju, czyli taka, która odbywa się co sto tysięcy kilometrów, może doprowadzić do poważnych usterek.